Conclusie

Eindconclusie en hoe verder
Slotbijeenkomst

Tijdens de slotbijeenkomst is de buurt op de hoogte gebracht van de finale plannen die de input vormen voor de reportage aan de gemeente. Flying Point toonde daarin de uiteindelijke schetsen zoals zij graag de buurt ingericht zouden willen hebben, met als kanttekening dat dit natuurlijk eerste ontwerpen waren en dat deze niet definitief waren.

Wat opviel was vooral dat zij hun FSI hierin bijstelden van 2,7 exclusief parkeerplaatsen en het waterbasin meegerekend als grond naar 2,4 inclusief parkeerplaatsen en waterbasin niet meegerekend. Dat klinkt natuurlijk als een mooie geste vanuit de projectontwikkelaar. Maar kloppen de cijfers ook met de belofte? Rekent u even mee?

In het voorbeeld zoals ons voorgelegd werd, staat dat een eerdere FSI van 2,7 een totaal aantal woningen van 800 oplevert. Dat komt niet overeen met de mail die wij vanuit de project ontwikkelaar hebben gekregen. Daar gaan zij namelijk uit van minimaal 1000 woningen. 
Het totale grond oppervlakte dat ze op de Oranjewerf en GEMBO samen willen bebouwen is 163.000 m2 waarvan 128.000 m2 gereserveerd is voor de Oranjewerf. 65% woningen, 35% bedrijven.  Kortom 83.200 m2 aan woningbouw. 1000 woningen met 600 parkeerplaatsen dus
daar komt aan extra benodige m2 nog 7.500 m2 bij. Totaal 90.700 m2. Kortom. voor iedere woning is in het voorstel van Flying Point een ruimte inclusief parkeerplaats gereserveerd van 90,7 m2

Op de bijeenkomst werd ons verteld dat het totaal aantal m2 van 128.000 m2 terug geschroefd werd naar 108.000 m2.
Leggen we daar dezelfde verdeling op, dan komen we op 70.200 m2 inclusief parkeerplaatsen. Delen we dat door de door Flying Point gehanteerde 90,7 m2 per woning, dan komen we op 775 woningen uit. Met de parkeernorm zoals die door hen voorgelegd is zijn dat 465 parkeerplaatsen, wat ook overeenkomt met de door hen geopperde hoeveelheid van 500 parkeerplaatsen voor dit terrein.

 

Een goede vergelijking

Om het voor ons buurtgenoten beter inzichtelijk te maken wat dergelijke aantallen nou feitelijk betekenen, nemen we als voorbeeld de onlangs gerealiseerde IJsselmeerstraat, het nieuwe buurtje dat gelegen is tegenover de BP bij de A10. het oppervlakte van dit terrein is 21.000 m2. Precies de helft van de 42.000 m2 beschikbaar op de Oranjewerf. 

In deze buurt staan nu 148 woningen variërend in grote van 220 m2 tot 15 m2. Waarbij we kunnen concluderen dat deze wijk zoals deze nu staat niet bepaald gezien kan worden als een open en groene wijk, maar eerder een buurt  die nu louter is ingericht voor wonen met nu al een parkeerproblematiek.

Vergelijken we dit met de plannen voor de Oranjewerf en de intensiteit die zij voor ogen hebben, dan zien we dus gelijk waar de schoen wringt.   

Eindconclusie

Kijken we naar de afdronk van de gehele stedenbouwkundige verkenning zoals deze door Flying Point is geïnitieerd, dan zien we dat de buurt zich op een groot aantal punten weliswaar kan vinden in de door de projectontwikkelaar gedeelde ambities, maar dat de optelsom der delen in combinatie met de intensiteit waarop deze worden ingezet, onze goedkeuring helaas niet kunnen dragen.

Er wordt, zoals tijdens de bijeenkomst door één van de buurtgenoten mooi werd omschreven, ontwikkeld met de rug naar de buurt toe.
Wat zorgt voor een invulling die voor de projectontwikkelaar mooie cijfers zal opleveren, maar ons achterlaat met een nieuwe buurt die geen verrijking is, maar eerder een enorme belasting. Een buurt waar het groen moet wijken voor intensieve hoogbouw. Waar wordt gerekend vanuit haalbare fsi’s in plaats van rekening wordt gehouden met naaste buurtgenoten en die letterlijk en figuurlijk niet aansluit op onze buurt en zelfs op geen enkele wijze ontsloten kan worden.

Natuurlijk realiseren wij ons dat de Oranjewerf ergens in de toekomst ooit bebouwd zal gaan worden. Maar waar wij als buurt naar streven is behoud van welzijn voor alle inwoners: nieuwe en bestaande buurtgenoten. En dat is haalbaar als we gezamenlijk vertrekken vanuit wat wel haalbaar is binnen duidelijk geformuleerde kaders. Richtlijnen die verder rijken dan de begrensde omgeving van de Oranjewerf.

Bekijk hier de finale presentatie gegeven door Flying Point tijdens de slotbijeenkomst.

Concept Eindrapport en principekaart

Aanvullend aan de gehouden werksessies heeft Flying Point een concept opgesteld van de rapportage die dit geheel heeft opgeleverd, wat zij zullen presenteren aan de gemeente. Op dit moment betreft het nog een concept, waarbij bewoners tot 3 maart aanstaande de tijd hebben om hierop te reageren. Zodra deze laatste reacties verwerkt zijn, zal het finale rapport opgesteld worden.

Bekijk hier de finale presentatie gegeven door Flying Point tijdens de slotbijeenkomst.

Naast dit rapport is er tevens een principekaart opgesteld. Mogelijke bebouwing is hierin niet opgenomen.
Hieronder staat de kaart zoals deze tot op heden opgesteld is.
Ook deze is nog niet definitief omdat ook hierop gereageerd kan worden.

Reacties op zowel het eindrapport als ook de principekaart kunnen voor 3 maart gestuurd worden naar info@oranjewerf-amsterdam.nl

Noordrust.nl