Mobiliteit is onder te verdelen in een tweetal hoofdcategorieën: Ontsluiting en Parkeren.
De ontwikkelaar is verplicht ruimte te geven voor parkeren van auto’s en fietsen op het terrein. De ontsluiting van het gebied is de verantwoordelijkheid van de gemeente. De ontwikkeling kan hier maximaal aanbevelingen voor doen.
LET OP: omdat GEMBO terrein buiten de scope van dit project valt, wordt feitelijk maar 60% van de verkeersdruk meegenomen. De ontsluiting van GEMBO (toch ook te verwachten binnen 10 jaar) loopt immers langs precies dezelfde lijnen en vergroot de druk op knelpunten.
Parkeren
Qua parkeren wordt uitgegaan van 600 tot 850 woningen in een autoluwe wijk (0,6 auto’s per huishouden = 500- 600 auto’s). Flying Point gaf eerder aan minimaal 1000 woningen te willen bouwen. Het lijkt daarom realistischer om het aantal parkeerplaatsen bij te stellen naar 750 tot 1000. De richtlijnen voor parkeerplaatsen buiten zijn 12,5m2 per auto (gerekend exclusief straten). Voor parkeergarages geldt 25m2 per auto (gerekend inclusief rijbanen).
Aangezien de projectontwikkelaar inzet op parkeerplaatsen intern hebben we het hier dan al gauw over 18.750 tot 25.000 m2 (zo’n 4 à 5 voetbalvelden vol aan auto’s). Daarbij moet rekening gehouden worden met uitgebreide veiligheidsmaatregelen voor laadpalen/ elektrische auto’s.
De berging van fietsen wordt vooralsnog nergens meegenomen. De richtlijnen hier zijn als volgt: een gemeenschappelijke ruimte met voor iedere woning plek voor twee tot vijf fietsen (2,5 tot 5m² per woning), aangevuld met een interne berging in iedere woning van minimaal 2,7m² exclusief techniek.
Met zo’n beoogde 1000 woningen en daarnaast nog een veelvoud aan bedrijfspanden zal dit ook een forse hoeveelheid vierkante meters in beslag gaan nemen.
Ontsluiting
De ontsluiting ligt primair belegd bij instanties als de gemeente en bijvoorbeeld het GVB. Toch is het goed om te kijken naar de knelpunten die een toename van zoveel woon- en werkverkeer heeft op de veiligheid en bereikbaarheid van de buurt.
Ontsluiting autoverkeer
Kijken we naar de Oranjewerf, dan zijn er qua ontsluiting voor auto’s eigenlijk maar 2 potentiële wegen beschikbaar.
De Monnickendammerweg zal volgens de projectontwikkelaar maar een klein deel van het totale verkeer voor haar rekening nemen, want deze ontsluit louter richting Noord. Ook een klein deel van een grote hoeveelheid is significant, met een weg met een school en pittige snelheidsbeperkende maatregelen.
De grootste toename van verkeer zal plaatsvinden over de Zuiderzeeweg. Het lijkt een buitenweg, maar scheidt de tuinen van Zuiderzeeweg en Schellingwoude. De verwachting hier is een verkeerstoename met een factor 5, met de grootste problemen rond de spits. Ook nu loopt deze weg rond de spits al vast, met files en sluipverkeer over de Schellingwouderdijk. Bij calamiteiten verhindert dit de hulpdiensten dusdanig dat er levensgevaarlijke situaties ontstaan.
Verbreding van de weg is niet mogelijk en het weghalen van de vluchtheuvels volstaat niet. Meer toevoer leidt enkel tot de creatie van een nog groter probleem op de rotonde die toegang tot de A10 moet geven.
Fijnstof
Meer verkeer geeft ook extra druk op de leefbaarheid. Op landelijk en lokaal niveau zijn fijnstofnormen opgesteld. Langs de Zuiderzeeweg zijn deze ook gemonitord en veel te hoog gebleken. Meer verkeer zet hier nog meer druk op.
Ontsluiting fietsverkeer
Fietsen wordt aangemoedigd boven het nemen van de auto. Maar fietsen bewegen zich eerder richting de stad. Daarvoor gebruiken zij 2 wegen: de Nieuwendammerdijk richting pont en de Schellingwouderdijk richting de bruggen naar Oost.
Voor beide routes geldt dat deze behoren tot de op een na drukste fietsroutes voor toeristen van geheel Amsterdam (na de route over de grachtengordel). Dat is in de winter niet zo erg, maar in de zomer leidt dat tot nog meer belasting van beide dijken, waar soms nu al 1000 fietsen per uur zich overheen bewegen. Een geopperde ontsluiting door het Rietland valt hierbij natuurlijk af, want dat zou leiden tot een directe verstoring van dit nu al kwetsbare groengebied. In meerdere werkgroepen is ook nog de optie van een fietspad langs het IJ (voorlangs Ketje) voorgesteld, maar de haalbaarheid valt hiervan te betwijfelen.
Ook het ontsluiten van fietsen vanuit de nieuw beoogde wijk zal dus nog een hele uitdaging worden.
Calamiteiten
De beoogde enkele toegang naar de wijk via de huidige hoofdingang van de Oranjewerf, zorgt voor een ontoegankelijke en gevaarlijk situatie wanneer er zich iets ergs voordoet in het gebied. Daarbij kan de toenemende verkeersdruk op de wegen zoals de Monnickendammerweg en de Zuiderzeeweg ook leiden tot problemen op aansluitende wegen rondom, zodra deze twee wegen vollopen. Tot op heden heeft de projectontwikkelaar daar nog geen rekening mee gehouden.
Lees hier het verslag opgesteld door het communicatiebureau van Flying Point.